onsdag 1 juli 2015

Brorsemester



Lillmadame och jag plockade fläderblommor på morgonen medan de stora barnen målade hus för fullt och så satte vi en stor sats saft som är svårt att begripa varför den inte blir klar medan hon fortfarande är hos oss. Men vi kom överens om att jag tar med en flaska till nästa gång vi ses.


Lagom till eftermiddagskaffet så packade jag bilen full av fina ungar och for till vårt närmaste fik, vilket råkar vara Linné Hammarby, för finfika. Vi njöt i skuggan av trädet Ökna ifrån Floda socken i Södermanland och skylten informerade oss om att trädet gav medelstor gul frukt. Och så blev det intressant att gå runt en sväng och läsa på de andra äppelträdens skyltar. De större förklarade för den mindre om Linnés klassifikationssystem, beskrev för- och efternamn på växterna, eller familje- och artnamn. De talade om varför namnen var på latin och berättade, var och en, vad de kunde för den intresserade och sammantaget blev det en vacker och hel historielektion, och jag njöt.


Även Kiwi njöt.
Naturligtvis var hon med. Det börjar ju bli standard för oss men då det inte är standard på så många ställen så frågade vi lite försynt innan vi inhandlade vårt fika om det var okej att ta med en höna in i trädgården. Flickan i serveringen såg lite överrumplad ut men kom fram till att det nog borde gå bra men att det inte var så där särdeles jättevanligt med hönsbesök.
Vi hade anat det.


Att få åka på utflykt i sommarklänning är riktigt somrigt och ger mig en sådan obetvinglig lust att svänga på kjolen och skutta lite. 
Och det gjorde jag också.


Väl hemma igen fick jag order att vila på studsmattan medan släktens finaste böna studsade högt i luften 


och svingade i lianerna.
Det är gott att ha en systerdotter som är här på brorsemester i detta pojktäta hem.


Medan bror och yngste kusin är på läger.

4 kommentarer:

  1. Vad mysigt! Och kul att ta med hönan till ett café ;)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Så kul med lite åldersblandade barn. De uppskattas av alla. Det är 9 års skillnad mellan Rasmus och Zoé men de stortrivs tillsammans, och för Zoé är Rasmus den store idolen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt! Och så är det skillnad med kusiner och syskon på något vis. Dock är hon ju den enda tösen och alla är väldans förtjusta i henne. Så nog har hon det gott. Och vi med för hon är en behaglig liten person.

      Radera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!