torsdag 2 juli 2015

Arbete och siesta

Som jag tidigare berättat så var det var lurigt att finna sommarjobb för våra barn och andras barn och vi har en hel hoper hus i skriande behov av ny färg så vi slog två flugor i en smäll och erbjöd de ungdomar som  så vill att komma hit och måla.


Jag är lite hård. 
Är de här vill jag att de jobbar minst tre timmar per dag. Jag bestämmer vad de ska måla och hur. Och vill de leka så får de det, men inte under arbetstid, då kan de få sparken, har jag sagt i alla fall, jag har inte verkställt något dylikt. 


Jag är lite mjuk också. 
Då jag bjuder på lunch och fika, vatten och meloner, kommer med myggmedel och solskyddsfaktor och tjatar om att de ska dricka.
Gemenskapen står de för själva och det är så väldans härligt att höra dem prata, skratta och diskutera medan resultatet växer fram på vägg efter vägg.


Denna, sommarens varmaste dag, bestämde några av dem sig för att genomföra dubbla pass. Vår framsida ligger i flödande sol hela dagen och behöver målas om aftonen. De arbetade således tre timmar på förmiddagen. Därefter for vi, hela högen och en fikakorg, till stranden för att bada och leka och njuta och fika i många, långa, sköna timmar. Vi tog en slags siesta där vattenkriget stormade, skratten ekade och alla som ville fick vara med. Där det fanns utrymme för den som ville att sova en lur eller läsa en stund på en filt, hälften i skuggan och hälften i solen.


Väl hemma igen tog de raskt itu med framsidan. 
Musik strömmade ut ifrån det vidöppna fönstret på Äldstes rum och jag kunde ligga i min säng och kika på dem genom mitt öppna fönster, en våning under.

Härliga ungdomar!
Det är en ynnest att de kommer hit ut till oss trots att vi bor en bra bit ut på landet.
Och två av dem får vi dessutom behålla över natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!