måndag 8 september 2014

Äppelknyckarstråt

Mor min och jag har varit på äppelknyckarstråt idag. Nej, fullt så allvarligt var det inte, men nästan. Åtminstone kändes det så i början. Maken hade fått löfte av en bekant att vi kunde plocka äpplen, så många vi ville i hennes trädgård. Mor och jag for lätt på måfå genom skogen efter GPS:ns direktiv för att så hamna på rätt lilla väg. Dock var de boende i området precis lika duktiga som vi är på att numrera våra hus. Det vill säga numren var ytterst sparsamt och sporadiskt uppsatta.


Vi fann dock vad vi trodde var rätt hus och mor min skickade in mig för att förhöra mig om det var som vi trodde. Det var det och vi fick smyga om knuten med våra lådor och plocka precis så mycket vi ville. Härliga äpplen som mamma tog hem för att göra mos av. Och i sin moderskärlek gör hon mos även till mig för att min sommar och höst varit och är lite för fullspäckad. 
Vad skulle jag göra utan min mamma?


Några äpplen fick dock följa med mig hem och av dem kokte vi kräm.
Äppelkräm med prinskorv serverad i karotter. 
Det är allt riktig mormorskvällsmat det.

2 kommentarer:

  1. Äppelmos och äppelkråm....mums! Men att äta det till prinskorv har jag aldrig provat. Jag ska prova det en gång Rasmus är här, för han gillar att testa nya matkombinationer. Kram

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!