fredag 9 maj 2014

En variant av Samosa och en resa



I ICAs kort datum disk låg en paket filodeg. Den hamnade i min vagn tillsammans med minnen av Samosa i Kenya.

Som tjugoåring for jag till nämnda land för att hälsa på en kär vän som då bodde där. Hon och jag for med Greyhoundbuss ifrån bostället till Nairobi. Halvvägs blev bussen stoppad av polis och bordad av tungt beväpnade tjänstemän. En häftig diskussion utbröt och det min vän lyckades uttyda var att bussen kört om en personbil så snävt att lacken blivit repad. Detta oerhörda brott ledde till att bussen eskorterades till närmaste polisstation vilken var belägen i en mindre ort, med stark betoning på mindre. Chauffören blev intagen på förhör och vi passagerare lämnades åt vårt öde på den lilla gräsplätten med polishuset i sten på ena sidan och en gropig liten väg på den andra sidan. Återstoden av den lilla vägen var kantad av plåtskjul i egenskap av butiker.

Timmarna gick, informationen var obefintlig och magarna började knorra allt mer då den medhavda matsäcken var uppäten sedan länge. Äventyr var vi båda pigga på och detta var allt ett äventyr som hette duga. Men äventyr ska helst inte upplevas i ett tillstånd av hunger. När så tillståndet blev så påtagligt att det inte längre gick att förbise kunde en svag men mycket trevlig doft anas. En man, med låda på magen, måste ha begripit sig på vår belägenhet och trängde sig igenom folkskaran ropadandes ut sitt "Samosa!" 

Jag hade inte kommit i kontakt med denna delikatess tidigare men min vän visste väl vad det var. Dock visste vi inget om var och hur just dessa tillagats och inte heller vad de var fyllda av men vi var i ett läge att vi var helt beredda på att ta chansen. Och de smakade helt fantastiskt! Där på en gräsplätt mellan ett polishus och en gropig väg under Afrikas sol. 

Sedan dess har jag testat flera olika Samosa, köpt några och gjort några själv men aldrig uppnått den smakupplevelse jag hade då till fullo. Dock var dagens med lök, spenat och fetaost i filodeg ett bra försök, och så för det ju med sig att jag får resa i minnet på köpet både när jag lägger filodegen i vagnen och när jag står där hemma och viker.

Dagens Samosa med spenat och fetaost
Sätt ugnen på 180 grader
3 lökar
500 gram spenat
300 gram fetaost
5 ark filodeg
Smör
Salt
Peppar
Olja

Hacka löken fint och grovhacka spenaten.
Fräs löken i smör i en stekpanna 
Tillsätt spenaten när löken är mjuk. 
Salta och peppra
Då all spenat har stekts mjuk, stäng av plattan och smula över fetaosten. 
Rör runt och låt lättsmälta.

Klipp filobladen i tre remsor vardera, lägg en lättfuktad diskhandduk över dem så att de inte torkar.
Ta en remsa, pensla med lite olja eller vatten
Lägg en klick fyllning i remsans ena ände
Vik upp kortsidan, över fyllningen, mot långsidan så att vikningen blir en trekant, fortsätt vika i samma form.
När hela remsan är vikt, tryck lätt på fyllningen så att den fördelas jämnt i hela knytet.
Lägg på en bakpappersklädd plåt och grädda i 15-20 minuter

Dessa knyten fungerar bra både varma och kalla.

12 kommentarer:

  1. Vilken spännande resa du varit med om. Jag visste inte att du varit en sådan äventyrare. Kram

    SvaraRadera
  2. Dina blev ju bra mycket snyggare än mina! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag inte alls med om. Bara olika.

      Radera
  3. Vilket minne och äventyr och vilket stort brott busschauffören utfört på egen hand. Ett strå vassare än om han bara tagit kål på alla passagerarna. Förstår att du aldrig glömmer episoden och just den maten.

    SvaraRadera
  4. härliga minnen! och det låter supergott m fetaost o spenat. här i denna del av världen finns också goda samosa, indier har tagit med sig dem hit precis som till Afrika... När du kommer får du provsmaka, och så borde vi hitta på lite nya äventyr snart, eller hur? :) Kram Magdis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härliga minnen ifrån den resan. Vilket äventyr ska vi hoppa på denna gång?

      Radera
  5. Mmmm, låter jättegott, känner att jag vill testa, verkar ju så lätt. Gillar barnen det?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnen äter det gärna. Det är roligt att äta med händerna också.

      Radera
  6. Tack för redan, så roligt att få bli med! Och tack för receptet ! Jag har aldrig ätit samosa, men jag ska absolut göra det nu. Att döma av ingredienserna är det något jag verkligen skulle tycka om.

    SvaraRadera
  7. Spännande trip!! Lät supergott, skulle vara jättekul att provlaga!!

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!