lördag 15 mars 2014

Trillingnöt



Det här med att göra eget lördagsgodis verkar bli en bestående hit. Idag har här tillverkats Trillingnöt av Yngste med viss assistans.


Först rostade vi 1,5 dl hasselnötter på 175 grader i ca 10 minuter för att sedan gnida av skalet i en linnehandduk.


Därefter smälte vi 100 g mjölkchoklad och lade i nötterna och rörde runt ordentligt för att så placera dem tätt ihop på bakplåtspapper, tre och tre. 

När de stelnat fick de sig ett dopp i 100 gram ytterligare smält choklad. Och då denna yta stelnat dekorerade gossen dem vilket han fann mycket underhållande. Att slicka alla skålar och gafflar var inte dumt det heller.


När de små godbitarna stelnat ännu en gång var de så klara för förtäring. 

Släng dig i väggen Aladdinask, säger jag bara!

8 kommentarer:

  1. Ja, släng dig i väggen Aladdinask, säger jag också!
    Önskar jag var lite närmare just nu och fick mig ett litet smakprov. Om det finns någonting kvar?;)

    SvaraRadera
  2. Du är så välkommen Karin! Finns det inga kvar gör vi nya.

    SvaraRadera
  3. Det är just såna här inlägg som är farliga för min dåliga karaktär....men jag älskar dem. Kram

    SvaraRadera
  4. Mmm, jag tänkte samma sak. Vad smart att göra egna, den där trillingnöten går ju alltid åt först. så gott!

    SvaraRadera
  5. Hos oss är det inget stort sug efter just trillingnöten, här är det gräddnougaten som går först :) La till dig i min blogglista, hoppas det är ok. Annars får du säga till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart det är okej! Jag känner mig hedrad.

      Radera
  6. Kul initiativ! Säkert nyttigare också, utan tillsatsämnen osv Snart har du huset fullt av konditorer (el vad d blir i plural) o chocolatierer, sådan mor sådana barn! Kram /Magdis

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!