måndag 21 oktober 2013

Frivillig juleost med ofrivilligt julestäd


Jag ystade mig en juleost och tänkte att all denna vassle som blir som biprodukt skulle sparas till ett senare tillfälle. Den är ju bra att baka på eller om jag skulle få för mig att utöva nya försök att göra brunost eller messmör. 
Jag började således att frysa in. 
Det blir väldigt mycket vassle av en ost kan jag meddela. Närmare bestämt en 9-10 liter för ett kilo ost. Burkarna tog strax slut och jag fick övergå till att frysa in i påsar.


Det skulle jag inte ha gjort!
Det visade sig att innehållet i en utav påsarna funnit det för gott att sprida sig i precis hela frysen, och det i en så pass maklig takt att det blivit lite som frusna vattenfall vilket gjort att alla lådor satt fastfrusna som berget i skåpskanterna. Det gick överhuvudtaget inte att komma åt någonting ur hela frysen.


Resultatet blev att jag nu inte bara har en juleost, jag har även ett julstädat frysskåp. 
Och hönsen kommer att få äta fjolårets påfunna lussekatter samt semelbullar imorgon.

4 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk förmåga du har att se fördelen med det hela :) Och så fantastiskt med en egen ost! Hur gör man? Stor varm kram!

    SvaraRadera
  2. Nej men vilken otur! Och röra! Men lite storstädning i frysen kan ju vara behövlig ibland... ;) Det är tur att du har hönor, så att du slipper slänga det i komposten bara! Eller så kan väl ni fira julstädningen med lite jullussekatter?
    Kram Maja

    SvaraRadera
  3. Så häftigt att göra egen ost! Fantastiskt! Snälla, berätta mer om det!
    Så eländigt att det läckte ut i frysen, tur att du, som Pia mycket riktigt
    skrev, har ett positivt sinne!

    SvaraRadera
  4. Fy fadderullan! Stackars dig!
    Du, kan du inte lära mig och andra läsare hur man gör julost? Det är så långt för mig att komma till dig på studiebesök ;)
    Kram

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!