onsdag 3 juli 2013

Jordgubbsplock

Igår var en sådan där lagom varm dag med växlande molnighet. Helt enkelt en dag som gjord för ett besök i jordgubbslandet.


Yngste och jag for dit glada i hågen, inställda på trevligheter. Tillgången var väldigt god och bären var söta och fina. Ulvagubben, som det heter, är så väldigt välkomnande mot barn vilket gör att jag är dem trogen. Naturligtvis ska inte barnen förstöra men det är så skönt att inte behöva oroa sig hela tiden. Gossen tröttnade strax innan jag ansåg mig klar och satte sig vid ett bra ställe och mumsade, vilket också är fullt tillåtet. Tack och lov så vägde de bara in kärlen och inte barnen vid plockningens början, annars hade det kunnat bli riktigt dyrt.


För två år sedan kom UNT, lokaltidningen så passande och gjorde reportage när vi var där. Dagen efter fann gossen sig på första sidan med en gigantisk jordgubbe i munnen. Han hade nog förväntat sig att detsamma skulle hända även denna gång och blev en liten aning besviken att inte reporter och fotograf dök upp enligt plan.


För att lindra besvikelsen åkte vi ca 300 meter till Ulva Kvarn och åt lunch på det mysiga lilla caféet. Mätt i magen var det dags för den vanliga turen i hantverksbutiker och Antik- och Kuriosadito.


Hoppa på stenar, bada fötter och hälsa på änder hör naturligtvis också till. 


Samt slänga sten i å och vattenfall.

Det blev några kilo jordgubbar som nu håller på att förädlas som bäst. Saft och marmelad blir det och så får man äta obegränsade mängder på plockdagens kväll. Precis hur mycket som helst, med socker och gräddmjölk och till det smörgås och stekt korv.
Efter det sover man gott vill jag lova!

1 kommentar:

  1. Det lät som en trevlig utflykt trots att lokaltidningen missade ert tillfälle detta året. Undra hur många gubbar det ryms i en liten söt lintott? :)

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!