tisdag 9 juli 2013

Gunga

Att gå på stan, med en lång, lång lista, en varm sommardag måste vara bland det mest omänskliga man kan företa sig. Ja, jag vet att jag överdriver, men det kändes så. Att dessutom bilen är fylld med familjemedlemmar och nästanfamiljemedlemmar som sällan vill samma sak samtidigt gör inte det hela enklare. Det var dock nödvändigheter som behövde införskaffas, nödvändigheter såsom djurmat, batterier, luftgevärsskott, brädor, rep och annat dylikt.

Gossarna våra är nämligen påhittiga varelser för det allra mesta och nu hade planer och ritningar gjorts för en gunga och till den behövdes det material. Och när man är mitt uppe i snickrandet är det ju självklart att man behöver ta en paus då och då och skjuta lite luftgevär.


Väl hemma, efter vår svettiga färd satte Äldste igång med liv och lust. Yngste satte, i familjens, i hans tycke, besvärande brist på pool, vattenspridaren under studsmattan. På så vis kan man svalka sig, ha roligt och vila lite emellanåt på en och samma gång. Efter en stund förenade sig även Mellan till snickrandet, borrandet, knytandet och stegklättrandet. Och efter ett tag kom de glädjestrålande in och förkunnade att företaget var i hamn. Nu var det dags för prov.


Det är en hög gunga de gjort, närmare sex meter.


Bred och bra är den också. så att det ska gå att sitta två på den. Det var min rumpa som fick stå modell då vi talat om saken vid fikat och kommit fram till att två små pojkrumpor räckte nu men om några år kanske de skulle sitta där och gunga med sina respektive framtida flickvänner. Och då blev det min rumpa som fick stå modell, min rumpa gånger två dessutom.


Gungan testades på alla möjliga olika sätt och förslagslistan på modifieringar är redan tämligen lång.


Även modern fick gunga och jag kände mig lite som Kristina i Utvandrarna. Vem vet, jag kanske kommer smita ut dit om kvällarna och gunga så det hisnar i magen.

6 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder! smart att tänka på framtiden också. Vi har en gunga här i Hult som redan är i minsta laget fastän barnen inte ens har hunnit bli stora! Liza

    SvaraRadera
  2. Så klart du ska! Gunga är ju alldeles underbart!!!

    SvaraRadera
  3. Waow, vilken gunga! Så bra att man får plats två.

    Sv: jag tyckte det kändes så vemodigt häromkvällen när vår lille kille skulle sova i sin egen säng så jag grät en skvätt. Samtidigt som det är skönt är det liksom lite ledsamt också. Konstig man är....

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad duktiga de har varit. Gunga är inte min grej, jo gungstol i så fall. Men smyg ut då då ingen ser dig, det är en bra ide tycker jag. Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  5. Ser ut till att vara en gunga man kan gunga högt i, härligt! Nu blir jag sugen på att gunga!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  6. Vad händiga de är! Och så mysigt att bygga något både för nuet och för framtiden.

    Att gunga är härligt! Vi har en gunga uppspänd mellan två ekar i trädgården och där sitter jag ibland och både gungar långsamt och funderar, och gungar högt, högt och släpper alla tankar. Vuxna borde gunga oftare!

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!