lördag 26 januari 2013

Frukost i snön

När vi är gräsänka och faderslösa här i huset har det utvecklats en tradition att vissa saker skall ske på särskilda sätt. Jag tror att det bottnar i det år då vi levde i detta tillstånd den mesta av tiden och sedan har det bara fortsatt på samma vis. Under det året hade vi inte heller någon TV så filmer avnjöts i föräldrasängen genom datorns skärm. Så alltså också igår kväll. Med resultat att en efter en knoppade in och slutligen sov vi alla i en enda tilltrasslad, mysig hög.

Traditionen bjuder även att det skall ske små äventyr. 


Vi planerade således in en frukost i det fria. Nyponsoppa och äggmackor stod på menyn. Då höstens nyponskörd inte blev särskilt imponerande och därmed är slut sedan länge, blev jag så nöjd när jag hittade torkade nyponskal i affären. De fungerade precis lika bra att koka efter mormors nyponsoppsrecept som smakade härligt ute i snön. 



Det är allt lite mysigt att kliva rakt ur sängen, hoppa i underställ och vinterkläder och ge sig ut i skogen för att leta upp det bästa frukoststället. Lite trötta men väldigt villiga till påhitt. Fyra rådjur stötte vi på, på ganska nära håll. Tack och lov höll sig vildsvinen på avstånd i alla fall. Dem såg vi dock sju av här om kvällen, ifrån bilen.


Gårkvällens film var Lejonkungen. Gissa vad dagens lek var!


Jag fick äran att sitta på Yngstes egenhändigt tovade sittunderlag. Av spåren i snön kan man dock se att det inte riktigt är avpassat till just min bakdels storlek. Men vackert är det och varmt för de delar det täcker.

4 kommentarer:

  1. Å picknick utomhus, det finns ingen bättre krydda :-)

    Härlig Lördag!

    SvaraRadera
  2. Å vad jag skrattade åt sittunderlaget, eller framförallt din kommentar till det. Sittunderlaget i sig är ju väldigt fint.

    Vilket härligt sätt att sätta guldkant på tillvaron, med frukost i det fria.

    SvaraRadera
  3. Men åh vilken fantastisk morgon!!!
    Tror jag skall kvista över till er på frukost någon gång ;)

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!