tisdag 18 december 2012

Fådd och given utmärkelse



Jag har fått en utmärkelse ifrån den helt underbara bloggen Stolpås Gård. En blogg där flera olika härliga människor skriver. De har bland annat det gemensamt är att de tillhör samma familj och bor på samma gård, flera generationer tillsammans. Jag har följt dem sedan februari och det är med glädje. Och jag rekommenderar er alla att göra detsamma.
Stort tack för utmärkelsen!

Här kommer mina svar:

Favoriter
Mitt livs favoriter är min familj. Mina tre underbara söner och min ungdomskärlek med vilken jag dessutom är gift. Och så Jesus, så klart!

Det här gör mig alldeles bubblig av lycka
När jag oväntat får en kärleksbetygelse av någon utav de tre förstnämnda i ovanstående svar.
När jag i mitt arbete eller privat med för den delen, får bidra till att förbättra situationen för en medmänniska.
Komplimanger!

Favoritplats på jorden
Mitt hem så klart. Jag är ju inte hemkär för intet!

Bästa godiset
En mörk chokladpralin.
Körsbär i likör om det är en Aladdinask

Det tackar jag inte nej till
Ett tillfälle att umgås med vänner och familj.

Drömyrket som aldrig blev av
Det har funnits så många drömyrken i mitt liv. Barnmorska, optiker, hortonom (för att det vore så roligt att presentera sig just som hortonom) mm
Men det som aldrig blev av men som jag kan tänka mig hade varit väldigt roligt, är florist.
Och det jag kan drömma om ibland nu på senare år är museipedagog.
Jag tycker om att lära mig nya saker och fascineras lätt av allt möjligt.

Vilken historisk person skulle du vilja bjuda på en Tacokväll
Jag hoppar helst Taco, en märklig rätt i mitt tycke, men krävs det för att få bjuda drottning Kristina på middag så får jag väl foga mig i det.
Hon har nämligen intresserat mig omåttligt sedan unga år och det vore oerhört spännande att få samtala med en så intelligent människa som jag antar att hon var.

Bästa köpet
Finrumsmöblemanget.
Efter att mormor gått bort var det auktion på hennes saker, bara för barn och barnbarn. Vi köpte då hennes finrumsmöblemang och det gläder mig ofta.
Det är ifrån början av 30-talet. Morfar skulle gifta sig för första gången och beställde möblerna ifrån byns snickare. Hans fru dog efter sin andra förlossning och några år senare gifte han om sig med min mormor. När möbeltyget blev slitet, vävde hon ett nytt som de klädde om möblerna med och det är det tyget de är klädda med idag. De har alltid funnits med och jag associerar olika skeden och händelser i livet till dessa möbler och det känns behagligt att de får fortsätta hänga ihop med min levnad.

Dagens "Skulle verkligen vilja ha"
Julefrid!!!

Med awarden följde uppdraget att skicka den vidare till bloggar som har färre än 200 följare.

  • Berätta på din blogg vilka du nominerar och länka till deras bloggar
  • Svara på frågorna du fått av den som nominerat dig
  • Hitta på nya frågor till de du nominerar. Här är mina:
  1. Vad gör du en helt ledig dag?
  2. Vad är essensen i livet?
  3. Vilken musik får dig att må bra?
  4. Vilken är den bästa bok du läst och varför?
  5. Dela med dig av ditt favoritrecept.
  6. Vilken historisk person skulle du vilja spendera en dag med?
  7. Vad hoppas du få i julklapp?
  • Skriv på deras blogg att de är nominerad
  • Jag nominerar följande fantastiska & inspirerande bloggar:

Linn på Lyckoland, för att du är underbart avslappnad, positiv och omtänksam.
Karin på Pettas blogg, för att dina texter är så varma och fyndiga på ett härligt vardagligt sätt.
Pia på Queen of Kammebornia, för att jag tycker om dig du min omötta vän! Även att jag kan tänka mig att du börjar bli trött på utmärkelser, men du är värd dem var enda en.

6 kommentarer:

  1. Gulliga fina Hanna! Jag blir ju jätteglad! Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Hjärtevarmt tack Hanna!
    Även jag blir jätteglad!:)
    Ska givetvis svara på frågorna och förmedla vidare men troligen först
    om några dagar...måste ju tänka till litet först;)

    Tacksam kram!

    SvaraRadera
  3. Stort grattis Hanna till utmärkelsen, den är du verkligen värd!
    Jättekul att läsa om dig!

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  4. Så värmande gott att läsa din beskrivning sv oss!
    Kul att du antog dig utmaningen och att få läsa om dig och lite av dina val ;)
    Önskar er en alldeles underbar jul helg!
    Julkramar Sussi på Stolpås

    SvaraRadera
  5. Tack snälla, rara, fina du - vilken glädje! Vill vara precis så som du beskriver mig, mot mig själv och alla jag möter.

    Nu har jag nog lyckats fundera ut svar på frågorna, så snart kommer de på bloggen :-)

    Hoppas du får en fin fredag. Här ska det julstökas och städas i dag.


    Kram

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!