fredag 7 september 2012

Dag 12 i surdegens liv

Bilderna blir lite lika, dag efter dag, då det är svårt att variera just deg på olika sätt.

På grund av problem med nätet kommer inte dag tolv förrän idag. Jag ber om ursäkt och hoppas att inte detta ställt till problem för någon.

Det som bör möta i bunken denna dag är en bubblig deg av betydande storlek jämfört med hur den var kvällen innan. Detta är "chefen" och den har en ganska elastisk konsistens.

Av den tog jag 200 g och blandade med
600 g kallt vatten
1080 g Vetemjöl Special
Och arbetade det i 5 minuter på låg hastighet.

Den resterande chefen fick flytta in i en glasburk med lock och in i kylen. Denna kommer att matas var tredje-fjärde dag men det återkommer jag till.

Min nya blandning hamnade i plastlådan där den får ligga över natten och imorgon är den en Levain, färdig att baka på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!