måndag 4 juni 2012

Vita praliner mer Rabarbertryffel



Jag lovade för ett tag sedan att dela med mig av ett pralinrecept, så nu gör jag det.

Vita praliner med rabarbertryffel
ca 30 st

2 rabarberstjälkar
smör
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
300 g vit choklad

200 g vit choklad, för doppning

Tag två stjälkar rabarber, lägg i en överhövan välsmord, ugnsfast form och låt stå i ugnen på 125 grader i bort emot en timme, tills de är riktigt mjuka.
Mixa till en jämn smet

Blanda grädde, honung och 4 msk rabarbersmet i en kastrull
Koka upp och plasta över

Hacka chokladen grovt
Koka upp blandningen igen och häll över chokladen
Rör runt tills smeten är jämn
Ställ in i frysen för svalning

Rulla kulor, frys ev igen
Doppa i den smälta chokladen
Lägg dem på bakplåtspapper
Ringla över smält choklad med hjälp av en gaffel

Denna pralin är inte tempererad och förvaras bäst i kylskåp eller frys.


Den är god!
Jag lovar!
Jag äter en nu.

6 kommentarer:

  1. Mmmm, jag måste prova! Tack för dina kloka tankar! Jag tror ju det är precis som du säger!

    SvaraRadera
  2. Det här låter helt underbart! Väldigt mycket sommar...

    SvaraRadera
  3. Du och dina underbara godsaker! Men kan du tro att jag inte blir sugen denna gång? Rabarber är ingen favorit hos mig. ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  4. mmm, vill smaka! kan man beställa en ask? önskar helst att du ska komma o levera dem vid dörren, eller ännu bättre tillaga dem i mitt kök :-) Hoppas självklart på fri frakt om jag beställer riktigt många. Vad sägs?
    /pralinälskaren i Kobe

    SvaraRadera
  5. vad använder du för choklad? funkar det med blockchoklad?

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!