tisdag 28 februari 2012

Rostad sötpotatissoppa

En superenkel och supergod och ganska supersnabb måltid, fylld av supelativ, är:


Rostad Sötpotatissoppa
ca 6 port
1kg skalad sötpotatis
1 gul lök, stor
Skär i klyftor och lägg dem i en ugnsfast form
Ringla över olivolja och vänd runt klyftorna

Sätt in i ugnen, 225 grader, i en halvtimme
Känn efter så potatisen är mjuk
Om så, mixa lök och potatis med 1 liter vatten
Häll i en gryta
Tillsätt 2 hönsbuljongtärningar
Låt puttra ihop i 5-10 minuter
Smaka av med salt och peppar

Denna soppa har fått följa med oss på diverse utflykter men igår serverades den hemma och då i sällskap med smulad fetaost och ett nybakat Nötbröd.

2 kommentarer:

  1. Åh jag blir alltid så imponerad av ditt brödbak!!!
    Soppan verkar också väldigt god.
    Tack för dina kommentarer hos mig. Jag har ju varit lite off men tar igen förlorad bloggtid nu! ;)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du har all anledning att vara lite off som läget är. :)

      Radera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!