måndag 6 februari 2012

Frukostdag

Denna morgon kom J och hennes underbare son, tämligen jämngammal med Yngste, för att äta frukost i vårt hem. Det är ett mycket trevligt sätt att umgås på i min mening, om man har möjlighet vill säga och det hade vi, till lycka, idag.




På grund av diverse bilproblem blev frukosten en aning utdragen. Tänk att det faktiskt händer att bilproblem kommer lägligt. Istället för endast frukost blev det även lunch, pyssel för pojkarna, bad för desamma mellanmål för oss alla samt övriga fyra syskon. Summa sumarum blev frukosten en heldag fylld av ytterst trevligt samkväm.

Brödet på bilden är ett väldigt fiffigt bröd.

600 g vatten
1125 g vetemjöl
375 g rågsurdeg
20 g jäst
150 g råsocker
35 g honung
Arbeta samman i maskin i 10 minuter, eller dubbelt så länge för hand
Tillsätt
30 g havssalt
Arbeta ytterligare 5 minuter
Lägg över degen i en oljad plastlåda med lock


Låt vila i 30 minuter
Gör ett treslag, vik försiktigt ena kanten mot mitten, sedan den andra vänd så slutligen hela degen upp och ned
Ställ in i kylen över natten


Sätt ugnen på 250 grader med en tom plåt på nedersta falsen
Stjälp upp degen på välmjölat bakbord
Skär den mitt itu med en vass kniv
Lägg upp dem på plåten med den mjöliga sidan uppåt
Ställ in plåten och häll en kopp kallt vatten på den förvärmda plåten
Släpp ut ånga efter 20 minuter
Sänk värmen till 175 grader
Grädda totalt i 35 minuter


Mycket njutning för lite jobb!


4 kommentarer:

  1. Åh vad härligt med frukostumgänge! Så himla mysigt! Och det där brödet fick mig just att minnas en honungsciabatta vi brukade göra i skolan. Så väldigt smaskigt! Ha det så bra i sthlm du med! Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt att man kan få ut så mycket roligt av bilproblem! :-) Och dina bröd... Man blir sugen på att våldgästa dig. :D

    Sv. Klart du vågar spela wordfeud mot mig! Så bra poäng får man ju inte varje dag. Normalt är jag nog en helt "vanlig" motspelare. Så jag tänker vänta på din inbjudan. ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen! :)
      Jag överväger din utmaning och samlar mod.

      Radera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!