torsdag 2 februari 2012

Frukostbröd


Att väcka familjen till doften av nybakat bröd är så roligt att det nu hände andra gången på en vecka. Men det är så lätt när bröden jäser i kylen över natten, det enda som tar tid är att få ugnen varm. Jag har fortfarande inte lyckats lista ut hur jag ska gå till väga för att programmera den, ihärdiga försök till trots.

Denna gång blev det ett sesam- och linfröbröd, bakat på surdeg och med lite nötig smak dock helt utan nötter. Riktigt gott, men som sagt det är ju alla bröd när de är nybakade, kanske till och med Skogaholmslimpa vore gott nybakat, vem vet.

7 kommentarer:

  1. Men åh, finns det något bättre sätt att vakna på?? Kan man inte bara koppla ugnen till en timer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det ska gå men jag har inte lyckats ännu. Ugnen är relativt ny och instruktionsboken är tämligen tjock. :) Men skam den som ger sig!

      Radera
  2. Gott det ser ut... Recept?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kommer det:
      100 g vita sesamfrö
      75 g linfrö
      50 solroskärnor
      Rostas i ugn, 200 grader tills de fått mycket färg.
      Häll dem omedelbart i
      1000g iskallt vatten, (det är lite roligt för fröna får vattnet att koka)
      När det svalnat, tillsätt

      500g vetesurdeg
      30g jäst
      1500 g vetemjöl
      100g grahamsmjöl
      Älta degen i 15 min i maskin, det dubbla för hand
      Tillsätt
      45g salt
      Arbeta degen ytterligare 5 min
      Låt den vila i 30 min
      Forma degen till 5 runda bullar och låt dem vila i tio minuter
      Platta till bullen, vik upp en kant mot mitten och tryck till med handloven, gör likadant med andra kanten, rulla till jämna bröd.
      Låt jäsa 1,5 timmar eller i kylen över natten
      Värm upp ugnen till 250 grader med en tom plåt på nedersta falsen
      Mjöla och snitta bröden
      Sätt in bröden, häll en kopp kallt vatten på den varma plåten
      Grädda i 35 minuter, släpp ut ånga efter 20, sänk värmen till 200 grader efter 10-20 minuter

      Radera
    2. Härligt Hanna!
      Ska testa detta till helgen, har en surdeg att kicka igång först.

      //Jocke

      Radera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!