onsdag 15 februari 2012

Ceasarsallad

Av våra fina grannar fick vi i julas en påse med olika såser, signerade Erik Lallerstedt, däribland en Ceasardressing. Maken min är väldigt förtjust just i Ceasarsallad och väljer det allt emellanåt när vi äter ute. Själv har jag aldrig riktigt vågat mig på att tillaga det av någon märklig anledning, kanske för att jag har svårt att se sallad som något receptkrävande. Men å andra sidan vet jag inte om denna sallad klassas som just sallad, nyttig är den dock garanterat inte insåg jag allt tydligare, ju längre in i processen jag kom när det nu väl blev dags för en provlagning.


4,5 portioner
Först riva romansallad i mindre bitar, 1 stort huvud
Halvera körsbärstomater, 300 g
Finskiva en halv rödlök
Så långt, vanlig salladshantering
Sedan blanda med en myckenhet av dressing
Det krävdes ingen djupstudie av innehållsförteckningen, faktiskt ingen studie alls, för att inse att den innehöll sina kalorier, de måste i det närmaste suttit i knäet på varandra för att få plats allihop.

Vidare steka bacon, två paket, som jag faktiskt lät svalna på hushållspapper för viss fettreduktion
Steka kycklingbitar, 800 g, då vädret inte var gynnsamt för grillning, salta och peppra
Skära bröd, fyra skivor, i fina fyrkanter steka dem i ordentligt med olja och örtkryddor

Fördela salladen i djupa tallrikar och sedan ösa över bacon, kyckling, krutonger och en massa hyvlad parmesan

Aldrig har jag fått så mycket beröm av husets herrar för något bladbaserat förr. En riktig hit skulle man absolut kunna säga samt att de helt visst brås på sin far. Nåja, jag tyckte också det var gott, dock nådde min eufori inte fullt lika höga höjder, men en förhållandevis enkel, snabb och god rätt, med färdig dressing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!