tisdag 31 januari 2012

Matsvinn

Jag är en aning ambivalent inför vissa av våra livsmedelslagar här i landet. Idag när jag hämtade Yngste på dagis var papperskorgen överfylld med bröd, gossen frågade om han fick ta hem det till hönorna vilket han fick. Sedan följde ett samtal med hans fina fröknar där det framkom att det absolut inte var något fel på brödet, inte tillstymelse mögel eller dylikt, men bäst före datumet var passerat och då får de inte servera det. 

Jag kan förstå tanken bakom, och att man inte ska riskera att servera dålig mat till telningarna men samtidigt att slänga fullgod mat när miljön är som den är, när människor till och med i vårt land inte har tillräckligt med mat för att äta sig mätta varje dag. Det känns inte på något sätt vare sig rätt eller etiskt. Dock blev hönorna väldigt glada och lite bättre kändes det, både för fröknarna och mig, att de fick brödet än att det gick rakt i komposten. 

2 kommentarer:

  1. himla piss att det ska vara på det viset, egentligen. kan man inte tänka att de på förskolan ska ha vett nog att avgöra ifall brödet är bra eller dåligt? det är läskigt hur mycket mat som ska gå åt skogen, bara för att det gått ut.
    fredrik lindström sa "det står 'bäst före', men vi läser 'giftigt efter'", eller nåt sånt. och det är tyvärr sant alldeles för många ggr.

    SvaraRadera
  2. Väldigt sant det där med giftet. Vi har slutat lita på våra sinnen.

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!