lördag 21 januari 2012

Ingefärspäron

Denna afton var det Äldste som var Mysgeneral, eller är ska jag väl säga. Jag har bara smitit en stund för att få Yngste i säng. Han stod inte längre ut med RISK som han på intet sätt förstår sig på och började efter ett tag slå tärningarna på själva spelplanen. På detta sätt eliminerade han ytterst effektivt en hel massa arméer men även en hel del god stämning, så jag såg det som bäst för allas välbefinnande, att förpassa honom och mig till annan sysselsättning med omedelbar verkan. Det är alltså Risk som står för aftonens underhållning efter en hel massa god mat, även den bestämd och till största del även tillagad av Äldste.


Italieninspirerad plockmat


Och det bästa av allt, enligt kocken (och hans mor), Ingefärspäron med ovispad grädde.

Ingefärspäron
per kilo fasta päron

4 dl socker
2-3 torkade ingefärsbitar som bonkats till ordentligt i tex en mortel
5 dl vatten
Alltsammans kokas upp, tag av plattan

1 kg fasta päron 
Skala, skrapa skaften och skär ett kryss vid blomfästet
Lägg ned i sockerlagen och låt sjuda försiktigt i ungefär en timma
Lyft upp päronen
Sila spadet från ingefära och häll det sedan över päronen igen
Servera eller konservera


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!