tisdag 4 oktober 2011

Bullfest

Kanelbullens dag är det visst idag. Denna information har jag fått mig informerad en myckenhet av gånger den senaste tiden. Då får pojkarna "alltid" äta hur mycket bullar de vill. Det har nog hänt två år i rad, och då vet ju alla att det är en tradition. Så det så!

Förra året tog jag mig minst sagt vatten över huvudet. Jag hade satt degen på jäsning när jag åkte och hämtade hela barnaskaran, Mellan hade dessutom med sig en kompis hem. Väl hemma fördelade jag frejdigt ut platser för var och en i köket, med kavlar och degskärare på varje plats. Medan jag hjälpte Yngste med kavlingen visade det sig att kompisen inte hade någon bakvana så efter ett tag hördes små jämranden från hans håll. I sin iver hade han angripit degen med sådan frenesi att han ohjälpligt lyckats få deg ända upp till båda armbågarna och hur han än kämpade vill det inte släppa ut smetade bara ut sig mer och mer. Jag fick snabbt lämna Yngste för att rädda denna gosse från hans prekära belägenhet. Efter att ha fladdrat mellan fem olika bakställen en stund pustade jag svettig ut när de meddelade att de inte ville baka mer utan nu skulle företa sig något annat. Lite hjälp att tvätta av sig fick de och sedan var jag ensam kung i köket...tills bullarna var klara, då var vi åter en skock där igen, en mycket glad skock som fick äta precis hur många bullar de ville.
I år passar jag på medan de är i skolan men de ska få äta hur många bullar de vill när de kommer hem, det lovar jag.


Egentligen tycker jag inte just bullar är så särskilt roliga att baka jämfört med allt annat som går att baka. Men det är ju så gott att det måste finnas. Och det är kanske just där kruxet i kråksången ligger, att det är så gott så det bara säger slurp och sedan är det slut. Och så får man stå där och trilla bullar igen. Men, men som sagt, gott är det! Mina bästa bulltips är:
  • Snåla med mjölet, så mycket att degen nästan känns ohanterlig. Ger mjukare och fluffigare bullar.
  • Använd rumsvarmt smör istället för smält.
  • Spara kardemumman till någon kaka eller stekt ris eller något annat gott där den passar bättre än i vetebröd.
  • Använd fet mjölk till degvätskan och låt den hellre vara lite sval än ljummen och öka istället på knådningstiden, ger friktionsvärme och bättre bärighet i bullen och öka hellre jästiden om det inte skulle vara färdigjäst på utskriven tid.
  • Städa och diska upp med kallvatten innan varmvattnet så släpper deg och mjöl bättre. Det var nästan livsomvälvande när jag insåg detta faktum.

Slutligen, det gick åt 34 bullar i ett svep när de väl kom hem. Och oj, vad de njöt, tuggade, pratade och skrattade. Lycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!