måndag 22 augusti 2011

Läsning



Jag vill tipsa om boken jag just nu läser, min andra av författaren, Steve Sem-Sandberg, men det lär bli fler. Speciellt med tanke på att denna volym är en trilogi och jag bara är inne på den första delen. Han har ett lite annorlunda och mycket intressant sätt att skriva sina berättelser på. De följer ingen tidslinje och händelserna som följer varandra på sidorna har vid första anblicken inget direkt samband, ändå skapar de en förståelse och känsla av och för karaktärerna. En annorlunda läsupplevelse.

I förordet, av Gabriella Håkansson, återfinns ett citat av Irena Vrkljan, som väl fångar detta: "Det förflutna lever i oss utan kronologi...Varje berättelse skulle kunna uttrycka helheten om det inte vore så att vi lärt oss tänka i sekvenser, hierarkier. Viktigt, oviktigt. Början, slut. Detta godtycke kommer av vår önskan att blanda oss i, att förklara. Men också detta att begå våld på det vi upplevt."

Fascinerande att skriva en bok mer som vi tänker än traditionellt och ändå skapa en förståelse hos läsaren, vilken faktiskt saknar kontexten sedan tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!